Een Deltaplan ‘Vluchtelingen’
De reactie op de vluchtelingenstroom naar Europa was
aanvankelijk verlamming en ongeloof. Nadat de eerst katatonie was verbroken
kwam daarvoor in plaats de angst of een hartelijk welkom. Twee emotionele maar tegengestelde
reacties. Politici lijken door dezelfde emoties te worden meegesleept. Andere
emoties, nationale emoties, zorgden ervoor dat er van een Europese aanpak geen
sprake was. Het was elk land voor zich en die landen bleken volstrekt
onvoorbereid. Er werd noodopvang op noodopvang gestapeld. De polarisatie neemt inmiddels
verder toe. Waarom is er nog geen politieke visie? Waarom is er nog geen verhaal?
Onze bestuurders lijken verschrikte hazen die in het licht van een aanstormende
auto kijken. Ze weigeren vooruit te denken. Ze weigeren een koers voor de
toekomst te ontwikkelen, hoe onzeker die ook is. Geachte politici, wat we nodig
hebben is een Deltaplan ‘Vluchtelingen’, een goed verhaal en een degelijk
actieplan dat tegelijkertijd veiligheid en stabiliteit van de onze Europese samenlevingen
garandeert en vluchtelingen een helpende hand biedt. Ik doe u hierbij een voorstel.
Mijn deltaplan omvat een eerlijk verhaal over vluchtelingen
en 3 hoofdlijnen van beleid voor de toekomst. Het verhaal is dat de wereld door
de economische en technologische globalisering meer één is geworden maar ook instabieler.
Hoewel de welvaart toeneemt, stijgen de verschillen in rijkdom nog sneller. Deze
verschillen veroorzaken corruptie, criminaliteit, chaos, anarchie en oorlog. Staten
blijken niet in staat tot correctief beleid en worden falende staten. Vluchtelingen
zijn er een direct gevolg van. De vluchteling zal in de toekomst een alledaags
fenomeen worden, want er zijn weinig tekenen van toename van globale stabiliteit.
De vluchteling is in tegenstelling tot het verleden veel mondiger en mobieler.
Ze gaan actief op zoek naar een beter leven. De grenzen sluiten voor deze
vluchtelingen is struisvogelpolitiek. Europa kan en moet vluchtelingen opvangen,
maar opvang kent zijn grenzen. Nieuw uitgangspunt moet zijn dat de de
vluchteling van nu de ‘wederopbouwer’ van morgen is. De vluchteling krijgt een verblijfstatus
voor 5 jaar. Na 5 jaar, als de situatie is verbeterd, keert de vluchteling terug
naar het land van herkomst. Om terugkeer mogelijk te maken zullen we fors
moeten investeren in de vluchteling want een fatsoenlijk bestaan, werk, inkomen
en onderdak is voorwaarde voor integratie maar nog meer een voorwaarde voor een
succesvolle terugkeer. Tegelijkertijd krijgt de internationale gemeenschap de
‘opdracht’ om met alle middelen de conflicten oplossen. Zo nodig door het land
te splitsen, de partijen te scheiden of te isoleren en de orde te herstellen. Slaagt
ze daar niet in dan kunnen vluchtelingen na 5 jaar een permanente
verblijfstatus krijgen in de landen van opvang.
Om dit verhaal kracht bij te zetten zijn 3 nieuwe beleidslijnen
nodig. Allereerst werk. De toestand van onze arbeidsmarkt is slecht. De
arbeidsmarkt is een gespleten vechtmarkt geworden: vast versus flexibel; betaald
versus on(der)betaald; jong versus oud. 40 % van de 55plussers in Nederland is
langdurig werkeloos. Het aantal verliezers groeit snel. De ICT doet er nog een
schepje bovenop. De ICT vernietigt en ‘downgrades’ werkgelegenheid in veel
traditionele sectoren. Ook het middel van ‘economische groei’ is niet meer
zaligmakend. Groei door innovatie, vooral digitale innovatie, heeft, globaal
gezien, een negatief werkgelegenheidssaldo. Om in deze arbeidsmarkt zonder meer
grote aantallen ‘vluchtelingen te laten instromen’ is vragen om ernstige
sociale onrust. Daarom is een koerswijziging nodig, en zal er vol op herverdeling
van werk moeten worden ingezet. Werkenden zullen arbeidstijd moeten inleveren ten
gunste van alle werklozen. Omscholing,
sollicitatietraining, verplicht vrijwilligerswerk, etc. etc. dragen allemaal nauwelijks
bij aan herverdeling maar wel aan de stigmatisering van de werkloze. We zullen
onze pijlen moeten richten op de economie en het bedrijfsleven zelf.
Arbeidsquota en loonkostensubsidies zijn echter ad hoc en ineffectief. We hebben
een nieuw instrument nodig. We zullen een fiscale hevel moeten bedenken om de
economie ‘om te turnen’ van een consumptie-economie naar een participatie-economie.
Die hevel bestaat uit een
profielbelasting per bedrijfssector, met een algemeen basisloon voor iedereen
als aftrekpost. Bedrijven worden belast op basis van de productiefactoren:
milieu, arbeid en kapitaal. In het profiel kunnen omzet, productiviteit,
loonsom, arbeidsparticipatie per groep, grondstoffenverbruik en
milieuvervuiling met verschillende tarieven worden belast. De overheid betaald
voortaan het basisloon van alle werknemers (800,-- per maand) aan bedrijven dat
in de vorm van een aftrekpost in de profielbelasting wordt opgenomen. Per saldo
levert de profielbelasting de overheid niets op. Maar bedrijven zullen er
financieel op vooruit of op achteruit gaan afhankelijk van de opgestelde
belastingprofielen. Door de profielen zo ‘in te stellen’ dat arbeidsparticipatie
wordt verdeeld en de duurzaamheid toeneemt, zal de economie zichzelf geleidelijk
‘hervormen’ naar een nieuw economie die moeiteloos in staat is vluchtelingen op
te nemen in het arbeidsproces.
Beleidslijn 2. De herverdeling van werk, scholing,
huisvesting en uitkeringen voor vluchtelingen kost miljarden. Het is goed
beschouwd, een zeer rendabele investering omdat het op lange termijn de
stabiliteit in de wereld vergroot, maar op korte termijn schept het een
financieel probleem. Wie gaat dit betalen? Nog meer bezuinigen en snijden in
voorzieningen, is onmogelijk omdat dit nog grotere sociale spanningen zal
opleveren aan de onderkant van de samenleving. De kosten voor opvang zullen moeten
worden gedragen door de ‘rijken’ in de vorm van een progressieve
vermogensgroeibelasting. Net als bij de eerste beleidslijn verschuiven we de
belastingdruk van arbeid naar kapitaal. Deze ‘solidariteitsoperatie’ is tegelijkertijd
een correctie op de doorgeschoten vermogensverschillen.
De derde beleidslijn is van een heel andere orde. Het is
noodzakelijk in de komende globale ‘meltingpot’ dat nieuwe vormen van
burgerschap ontstaan. Het gaat om differentiatie binnen staten maar ook om het
ontstaan van nieuwe staten. Om het vluchtelingenprobleem ‘beheersbaar’ te
houden is het onvermijdelijk dat aan de vluchtelingenstatus andere
burgerrechten worden verbonden dan aan ‘gewone’ burgers. Daarnaast moet het
makkelijker worden dat burgers zich verenigen in nieuwe staten, zgn. (neo)staten
die geen ‘exclusief eigen grondgebied’ meer hebben. De EU zou een eigen burgerschap moeten voeren losgekoppeld van de lidstaten. Individuele burgers die nu nog gevangen
zitten in de het burgerschap van de nationaliteit (van hun lidstaat) moeten de
mogelijkheid krijgen hun nationale burgerschap te verruilen voor de Europese. Rechten
en plichten van dit nieuwe burgerschap zijn een zaak van onderhandeling tussen
de neostaat Europa en de lidstaat, alsmede het gemeenschappelijk gebruik van
‘grondgebied’. De VN kan een wereldburgerschap in het leven roepen. Regios zoals
Schotland en Catalonië) kunnen eigen neostaten oprichten. Het is dus niet
verplicht dat iedereen Schot of Catalaan worden. Iedere burger kan zelf bepalen
of ze toetreedt tot de regionale neostaat. Deze nieuwe vormen van burgerschap impliceren
uiteraard nieuwe bestuurlijke verhoudingen en verregaande bestuurlijke hervormingen
die niet van vandaag op morgen gerealiseerd zullen zijn. Maar deze
vernieuwingen zijn mijn inziens onvermijdelijk: globalisering zal niet
ongemerkt aan de huidige statenorde voorbijgaan.
Ik besef heel goed dat die ‘paar vluchtelingen van vandaag’
geen voldoende grond zijn om een dergelijk verregaande ‘systemchange’ door te voeren. De vluchtelingenproblematiek illustreert
echter haarscherp de toestand van de wereld. Bij ongewijzigd beleid zullen de
brandhaarden rondom Europa niet minder worden, maar toenemen, wat een
permanente vluchtelingenstroom zal veroorzaken. Bij ongewijzigd beleid zullen
over een decennium de eerste klimaatvluchtelingen volgen: mensen die van huis
en haard worden verdreven door natuurrampen. Bij ongewijzigd beleid zal de
werkeloosheid wereldwijd toeneomen. Willen we nog een leefbare toekomst hebben
dat is snel (radicale) actie van de overheid gewenst. De reactie van Europa op
de vluchtelingen is bij uitstek geschikt om deze algehele beleidsveranderingen te
initieren. Gebeurt dat niet dan zal ook Europa uiteindelijk ten prooi vallen
aan anarchie, geweld of sterke dictatorschap. Misschien ben ik doemdenker. Ik
hoop het! Het kan in elk geval geen kwaad alvast na te denken over een plan B
als de problemen van vandaag zich niet ‘vanzelf’ oplossen. Mijn deltaplan biedt
ik u graag als discussiestof aan. Meer weten? Kijk op www.ppeu.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten