In Nederland zijn 40% van de 55 plussers langdurig werkloos.
Turks- en Marokkaans-Nederlandse jongeren zijn zwaar oververtegenwoordigd in de
groep werklozen. Veel politici vinden dat de vluchtelingen uit Irak, Syrië en
de Noord-Afrikaanse landen die nu massaal instromen zo snel mogelijk aan het
werk moeten. De alledaagse praktijk in Nederland geeft weinig hoop dat dit ook
daadwerkelijkheid zal gebeuren. Het probleem van Nederland is dat men geen
effectief beleid heeft om de werkeloosheid te bestrijden. Drie decennia is het
beleid van de overheid gericht geweest op de werklozen zelf: wordt actief;
school je om; doe een sollicitatietraining; bouw een netwerk op; doe
vrijwilligerswerk; verlaag de uitkering bij onvoldoende actie. Het resultaat is
bedroevend. De werkgevers worden af en toe gepaaid met geld: indien een
55plusser in dienst wordt genomen ontvangt de werkgever een loonkostensubsidie.
Een enkele keer wordt gedreigd met arbeidsquota. Maar het is ad hoc beleid, dat
bij de eerstvolgende crisis weer sneuvelt. Het wordt tijd nieuw structureel
participatiebeleid op te zetten dat, dit keer, moet beginnen bij de werkgevers.
Omdat economische groei vooral gedragen wordt door productiviteitsgroei zal,
globaal gekeken, dit geen nieuwe arbeid meer opleveren maar juist
arbeidsplaatsen vernietigen. Het is daarom noodzakelijk een mechanisme te
ontwikkelen om effectief arbeid te verdelen en de lokale arbeidsparticipatie te
stimuleren. Ik stel voor een belasting voor het bedrijfsleven in te voeren die gebaseerd
is op het sociale en milieu-profiel van bedrijven. Bedrijven die veel
grondstoffen verbruiken, of veel vervuilen betalen méér belasting. Bedrijven
die geen ouderen of allochtone Nederlanders in dienst hebben betalen méér belasting.
U denkt dat dit de economie kapot zal maken? Nee, omdat we de belasting in zijn
geheel ook weer teruggeven aan het bedrijfsleven in de vorm van een aftrekpost
op de profielbelasting. De overheid verdient er dus geen cent aan de belasting.
De aftrekpost is het ‘basisloon’ (even hoog als een bijstandsuitkering) van
werknemers. Doordat de overheid voortaan het basisloon van een werknemer
betaalt zullen de arbeidskosten voor bedrijven dalen. Per saldo zullen er
bedrijven zijn er op vooruit en op achteruit gaan. Omdat alle bedrijfssectoren niet
over een kam geschoren kunnen worden, is het vereist dat de profielbelasting
per bedrijfssector kan worden gedifferentieerd. De profielbelasting/basisloon
tast de ondernemers- en handelingsvrijheid van werkgevers niet aan, maar het
profiel stimuleert wel de arbeidsparticipatie en duurzaamheid. Het zal op den
duur leiden naar een nieuw type economie: de participatie-economie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten